Rēzeknes veikala kasiere ”man pačukstēja” kāpēc nevajadzētu iepirkties pašapkalpošanās kasēs

Divas ķiploka galviņas svēra neticami daudz – veselus 358 gramus. Tā, lūk, tik vienkārši. Annas kundze tās novietoja uz pašapkalpošanās kases svariem un tie uzrādīja, ka viņai jāmaksā 1,60 eiro. Par divām ķiploku galviņām, kas parasti maksā vien apmēram 35 centus!

Nejaušība? Kļūme? Bet ja nu tā notiek arī citos lielveikalos?

Aritmētikas likumi šeit pārstāj darboties

Parasta ķiploka galviņa sver 30–50 gramus. Šo faktu ir pierādījušas saimnieces un botāniķi vairākās paaudzēs. Tātad divas šādas galviņas sver ne vairāk kā 100 gramu. Bet kases aparāts Annas gadījumā pārliecinoši saskaitīja gandrīz 360 gramus.

Pircēja mēģināja nosvērt ķiplokus citā pašapkalpošanās kasē. Rezultāts bija tāds pats. Trešajā kasē beidzot bija redzams pareizais svars. Melo divas no trim kasēm – tas tik ir numurs, vai ne!?

“Veikala darbinieks man teica, lai eju pie parastās kases, nosveru preci un samaksāju tur. Viņš atteicās man iedot sūdzību un ierosinājumu grāmatu, norādot, lai es rakstu sūdzību veikala vietnē internetā, “ stāstīja kundze.

Viņa paklausīja ieteikumam un uzrakstīja sūdzību tīmeklī, pievienojot bildes ar kļūdaino cenu. Pagāja divas nedēļas. Klusums. Tad Anna sazinājās ar mūsu portāla redakciju un pastāstīja par notikušo.

Eksperiments ar ķiplokiem

Cilvēki nolēma veikt eksperimentu. Divi žurnālisti apmeklēja vairākus lielveikalus un nosvēra ķiplokus uz vairākās pašapkalpošanās kasēs. Vairumā gadījumu cena bija atbilstoša svaram, bet tad patrāpījās kāda tirdzniecības vieta, kurā vieni svari rādīja 96 gramus, bet citi – 124 gramus. Atšķirība 28 grami, kā no gaisa grābta.

It kā nieks, bet vai kādreiz esat aizdomājušies, cik daudz varat pārmaksāt gada laikā?

Ja ķiploki maksā 3,4 eiro kilogramā, veidojas pārmaksa 0,09 eiro apmērā. Šķietams sīkums. Bet, piemēram, ja sveram ingveru par 6,4 eiro kilogramā, pārmaksa jau sasniedz 0,18 eiro. Desmit cilvēki dienā – veikals tiek pie 1,8 eiro. Mēnesī uz vieniem svariem ieguvums jau 56 eiro!

Kāda pircēja, kas sevi nosauca par Mārīti, kļuva par mūsu svēršanas eksperimenta aculiecinieci. Arī viņa atzina, ka esot saskārusies ar to, ka pašapkalpošanās kasēs uzrādās svars, kas būtiski pārsniedz faktisko.

VIDEO:

“Godīgi sakot, man tas ir apnicis. Vai tagad man līdzi uz veikalu vajadzētu ņemt kalkulatoru? Es jau tāpat knapi savelku galus,” viņa žēlojās.

Pie žurnālistiem vērsās arī vīrietis vārdā Osvalds, kurš pēc darba bija iegriezies iepirkties. Viņš pauda neizpratni, kā tas vispār ir iespējams. “Vai mums šajā valstī nav nekādas kontroles? Svarus taču vajadzētu pārbaudīt!” Vajadzētu. Bet vai tā notiek?

Inženiera skaidrojums – tikai niecīga konstrukcija problēma

Mārtiņš, metroloģijas inženieris ar desmit gadu pieredzi, kurš remontē un testē svēršanas iekārtas, sniedza savu skaidrojumu par problēmu.

“Rādījumu atšķirību rada svaru platformas nobīde. Konstrukcija nav ideāla. Piemēram, ja iepriekšējam pircējam no rokām strauji izkritis kaut kas smags vai prece novietota šķībi, platforma nobīdās. Tas arī izraisa atšķirīgus rādījumus blakus esošās kasēs.”

Viņš apgalvoja, ka veikaliem neesot nekādu ļaunprātīgu nolūku un tie nemēģinot izblēdīt klientiem naudu. Vienkārši svaru konstrukcija neesot absolūti perfekta. Ko mēs? Vai esam gatavi viņam ticēt?

Pensionāre Tamāra, kas arī bija ieradusies iepirkties, atzina, ka vairs neuzticoties pašapkalpošanās kasēm. “Tagad dodos tikai pie parastās kases. Varbūt tur ir rinda, bet vismaz ap sirdi mierīgāk,” pauda večiņa. Bet parasto kasu lielveikalos kļūst arvien mazāk. Veikali pāriet uz pašapkalpošanos, lai ietaupītu uz personāla rēķina.

Bet kā tad ar kontroli?

Lasi vēl: Bukmeikeri atklāj savas prognozes par “X Faktora” sestās sezonas uzvarētāju: ”Ar 50% varbūtību”

Kontrole paliek klienta rokās. Tā, kurš ir noguris. Tā, kurš steidzas. Tā, kurš ir pieradis uzticēties skaitļiem ekrānā.

Vecais teiciens “uzticies, bet pārbaudi” nekad nav bijis tik aktuāls. Bet ko mums iesākt? Nēsāt līdzi kabatas svarus? Pārbaudīt spraugas starp svaru platformu un korpusu? Nosvērt testa šokolādes tāfelīti? Vai vienkārši pieprasīt, lai aprīkojums, kas piesavinās mūsu naudu, darbotos pareizi?

Dārgie lasītāji, vai jūs bieži maksājat par pirkumiem lielveikalu pašapkalpošanās kasēs? Vai jums ir gadījušās problēmas cenai neatbilstošu preces svaru vai citas ķibeles? Priecāsimies, ja dalīsieties komentāros. Neaizmirstiet arī atzīmēt rakstu ar “patīk” un dalīties ar draugiem!